Podziel się wrażeniami!
Witajcie,
jestem początkującym filmowcem, ale nadarza się fajna okazja do potrenowania: moja koleżanka wkrótce urodzi dziecko i chciałabym już rozpocząć dokumentację przygotowań do tego wydarzenia
W najbliższy weekend organizujemy baby shower i chciałabym nakręcic z tego spotkania jakiś fajny filmik. Ciężko się jednak kręci w domu - podpowiedzcie proszę, jak kadrować ujęcia w niewielkim pomieszczeniu, żeby nagranie nadawało się potem do montażu. każda wskazówka sie przyda Z góry dzięki!
wyjaśniam dlaczego nie jest to tak oczywiste...w fotografii rzeczywiście posługujemy się kadrem (kadr jest pojęciem atemporalnym) natomiast w filmowaniu mamy ujęcie...sekwencję ujęć...scenę itd. więc montujemy ruchome obrazy i w zależności np. jaki rodzaj montażu przyjmiemy (syntetyzujący lub analizujący) tak będziemy konstruować ujęcia i gradację planów. we wtorek kontynuacja w wątku warsztaty operatorskie.
pozdrawiam
FireWire napisał(a):
Apropos planów jeszcze - jak to jest z "ucinaniem głowy"? Jedni mówią, że przy zbliżeniu nie powinno się tego robić, ale często widzę, np. w tv takie zbliżenie z uciętą górną częścią głowy. To chyba nie jest kwestia tego czy nagranie ma być w pełni profesjonalne czy tylko półprofesjonalne?
W kwestii montażu - Tu też obowiązują nas pewne zasady, które niekoniecznie da się zamknąć w pojęciach syntezy czy analizy. Obowiązuje nas pewna forma zestawień planów, o których bardzo trafnie wspomina paragraf 22, a które też składamy w pewien określony sposób. Oczywiście istnieją też wyjątki od reguł przyjętych w szkole montażu, ale wymagają od montażysty przyjęcia pewnych podstawowych zasad, które później może łamać by uzyskać żądany efekt wizualny.
jest wiele reguł poprawnego montażu, osie, gradacja planów, rytm, kompozycja następujących karów, najważniejsza osi narracji - czyli jak umiejętnie opowiedzieć to co chcemy, kąty napięć kierunkowych etc... postaram się powoli przekazywać wam podstawy.