Word nu lid en maak deel uit van onze community!

FE 24-70 mm F2.8 GM – SEL2470GM (gebruikersbespreking)

profile.country.BE.title
Portmixus
Held
Held
4.406  Weergaven

Vatting: E-mount

Formaat: Full-Frame

Brandpuntsafstand: 24-70mm

Diafragma: F2.8

Kleinste diafragma: F22

Diafragmabladen: 7 (afgerond)

Focus intern: JA

Zoom intern: NEE

Stabilisatie (OSS): NEE

Weersbestendig: JA

Kortste scherpstelafstand: 0,38m

Filtermaat: 82mm

Maximale vergroting: 1:4.17 (0.24x)

Lengte (zonder en met zonnekap): ± 13,6cm en ± ???cm

Gewicht (lens + zonnekap): 886g (niet zelf gewogen, van Sony specificatie)

Bijzonderheden: komt met een zonnekap en lenszakje.

Link naar Sony pagina: http://www.sony.be/nl/electronics/cameralenzen/sel2470gm

Adviesprijs (Sony-website): 2500 euro

undefined

5 Opmerkingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt @Tjardi voor je bespreking!

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Ervaringen met de Sony 24-70 G Master f. 2.8, op een Sony 7R mk2.

Komende vanaf een Nikon 810, met daarop Nikon 's meest gebruikte lenzen. De 24-70 en de 70-200 mm / permanent f.2.8,

besloot ik in ieder geval, deze lenzen weer aan te schaffen. Zeker de 24-70, omdat gebleken was, dat die 't vaakst gebruikt werd.

Maakte de move van Nikon naar Sony, rond de Kerst in 2015. Kocht de 7R mk2. En in 1e instantie de 24-70 en de 70-200 mm.

Omdat er nog geen f.2.8 was, beiden met  f.4.

Na een periode van enorm wennen aan de menustructuur van Sony, en een camera die enorm veel meer kan dan de Nikon,

heb ik nog steeds geen moment spijt van deze keuze.

Met name de 70-200, hoewel die veel minder gebruikt word dan de 24-70, vind ik erg plezierig.

Toen ik aansluitend, ook nog de 16-35 kocht, merkte ik, dat die vaker op m 'n camera bleef zitten, als de 24-70.

Hoe dat komt weet ik eigenlijk nog steeds niet. Maar 't is wel een feit. Ligt het aan iets meer groothoek? Of is 't wat anders.

Ik vond de 24-70 f.4 eigenlijk geen echt slechte lens, maar enorm goed was hij ook niet. Is niet echt scherp in de hoeken.

Ook de algehele scherpte valt een beetje tegen. Maar hij was wel lekker klein, en licht. En redelijk betaalbaar.

Toen de G Master er aan kwam, heb ik uiteraard van alle bekende testers e.e.a. gelezen.

En zonder uitzondering waren die testen goed, tot zeer goed. Maar ik had nog geen zin om m 'n vertrouwde 24-70 in te ruilen.

Vond de G Master ook wel erg prijzig. En vooral zwaar. Net zo zwaar als de 70-200 f.4.

Maar op een bepaald moment begon 't toch te kriebelen, vooral toen ik er foto 's van zag. Die zeggen mij vaak meer dan testfoto 's.

En ben ik maar eens naar Konijnenberg gereden, om dat ding in m 'n handen te houden.

Uiteraard kun je geen resultaten zien, als je met de lens aan 't spelen bent. Natuurlijk schiet je wat, en gaat dat thuis bekijken.

Maar je krijgt wel een goede indruk, van de verhoudingen, gewicht en balans op je camera.

Er waren wat verhalen van lieden, die de lens in verhouding tot de camera aan de grote kant vonden. Adviseerden een batterijgrip.

Maar ik vond zowel de balans, als het gewicht, eigenlijk geen enkel bezwaar. Maar was weer terug op 't gewicht van de Nikon + lens.

Ik heb geen batterijgrip aan m 'n camera. Werk ook vrijwel nooit in "Portrait". Dus wil zo 'n ding eigenlijk liever niet.

Wel heb ik een L-Body Plate van Really Right Stuff aan m'n camera. Die maakt hem iets groter. Maar alleen aan de onderkant.

En een klein beetje aan de kant waar de "luikjes" zitten voor HDMI, geluid etc. Dus niet aan de "grip kant".

Die L-Plate was nodig, omdat ik anders m 'n camera niet meer op m 'n Gitzo statief kon zetten.

Dat statief heeft een snelkoppelplaat, die is uit te wisselen met Manfrotto. De plaat loopt onder de lens door.

En dat gaf een probleem. Door de "dikbuikigheid" van de 24-70, liep de snelkoppelplaat vast op de buik van de lens.

Moest er een oplossing gezocht worden. Een vulstukje onder de camera zou kunnen. Maar leek me niet goed. Niet stabiel.

Toen kwam de L-Plate van Really Right Stuff in beeld. Voordeel van dit systeem is, dat het behoort tot de nieuwe standaard.

Het "Arca Swiss" systeem. Daarmee kun je verschillende merken koppelplaten, door elkaar gebruiken. En dat is erg plezierig.

Bovendien loopt de koppelplaat niet onder de lens door, maar parallel met de camera body.

Probleem was daarmee opgelost.

Overigens, als je op de A-6300 full-frame lenzen gebruikt, loop je tegen hetzelfde probleem aan.

Meer informatie daarover, staat in een door mij geschreven post, op de Sony Site.

*

Tijdens het spelen met de lens ontdekte ik iets vreemds, in de stand AF-C. Bij het scherpstellen van de camera bleef het toestel soms "hunten".

Dat is zoeken naar de juiste scherpstelling. Het bleek niet exemplarisch, want met een andere 24-70 GM deed hij het ook.

Had geen idee wat het was. Maar ben naar huis gegaan omdat ik er meer van wilde weten. En 't niet helemaal vertrouwde.

Stelde de vraag op de Sony Site. En zoals altijd, wist Portmixus exact waar het aan lag. (Wat is het heerlijk dat die Experts er zijn!)

Bij lage diafragma 's, zeg maar f.2.8 tot f.8, werkt de "fasedetectie". Zichtbaar in beeld, met kleine bolletjes, rond het scherpstelpunt.

Bij diafragma 's boven de 9 (iets afhankelijk van de hoeveelheid licht) gaat de camera over op "contrast detectie".

Dat is zichtbaar door een groter rechthoekig blokje, bij 't scherpstelpunt.

De contrast detectie is trager, en veroorzaakt het hunten.

Vreemd genoeg geeft het toestel dan wel aan, dat je kunt afdrukken, en worden de foto 's gewoon scherp.

Dat wetende, ben ik de volgende dag teruggegaan, en heb de lens gekocht.

*

En om maar meteen met de deur in huis te vallen, daar heb ik tot op heden geen spijt van.

De bouwkwaliteit is prachtig. Totaal niet plastic-achtig. Een heel simpel strak ontwerp. Zonder franje.

Er zit een schakelaar op, zoals op meerdere, betere lenzen van Sony. waarmee je direct AF-MF kunt bedienen.

Dan hoef je niet het menu in, en is dus sneller en makkelijker.

Stel je automatisch scherp, wordt je geconfronteerd met een hele snelle AF. Die ook nog eens erg stil is. (Belangrijk bij video)

Deels het werk van de camera. Deels door de snelle SSM motor van de lens.

Stel je handmatig scherp, merk je een zeer soepele scherpstelring op, en via "peaking" op je camera, perfect zichtbaar waar je scherpte zit.

Je camera geeft ook nog eens aan waar je scherpstelling in meters zit. Belangrijk als je met DOF tabellen werkt.

(Dat is trouwens met iedere lens zo - doet de camera)

Ook de zoomring loopt uitermate soepel. Daarmee veroorzaak je geen schokkerig effect bij video. Dat zie je wel eens anders.

In 't logo zit een schakelaartje verstopt, waarmee je de scherpte kunt vast houden.

Dat kan ook op je camera. Je kunt dus je eigen voorkeur kiezen.

Er zit verder een knopje op de lens, die bij transport er voor zorgt, dat hij niet "stiekum" uitschuift. Best handig.

De zonnekap moet je met een apart knopje vergrendelen. Voordeel daarvan is, dat hij er nooit per ongelijk af valt.

*

Vrijwel iedereen is zeer enthousiast over de Bokeh, van deze lens. Om dat zeker te weten heb ik 't getest. Inderdaad erg fraai.

Dat schijnt te komen door de vele lamellen, die de lensopening verkleinen. (3 Foto 's van rieten eenden op de balustrade)

Andrew Reid, schreef al eens op z 'n Site (EOSHD.com) dat in sommige gevallen er tijdens full frame, zowel bij video als foto,

enige moire zichtbaar kan zijn. Je kunt dat voorkomen door te croppen. Dan is 't in elk geval minder, of soms volledig weg.

Intussen vernomen bij Konijnenberg, dat als je in RAW werkt, dit met 1 druk op de knop is te verwijderen in Photoshop.

En dat als je cropt, het aantal pixels terugloopt. Daardoor de moire, geheel of grotendeels verdwijnt.

Gemakshalve, werk ik bijna altijd in JPG. Maar ga dat, denk ik, toch eens heroverwegen. Want dan kan er nog enorm veel meer.

Bovendien worden je video 's op 35 mm net iets beter als op full frame. Al heb je iets meer last van Roling Shutter.

In 't geval, dat je veel moet pannen, en dan vooral snel, kun je beter uitwijken naar full-frame.

Wat zijn de sterke punten die ik toe dicht aan de 24-70 G Master:

* Uitermate degelijk gebouwd. Redelijk stof dicht. Soepel draaiende scherpstel- en zoom ring.

* De kwaliteit zit al heel dicht tegen de "prime 's" aan. Dan is een zoom toch wel erg plezierig en makkelijk. Dekt een heel gamma.

* f.2 .8 over 't hele bereik. Maar vaak werk ik pas vanaf 't 2e diafragma. En stop 1 dafragma voor 't einde.

* Ook in de hoeken, vrijwel vertekeningsvrij.

* Ongelofelijk scherp. Je kunt uitvergroten, tot bijna in 't oneindige. Handig, als je slechts een klein deel van je "negatief" kunt gebruiken.

* Bijzonder snelle en stille AF. Die ook met video (AF-C), perfect in staat is, het onderwerp scherp te houden.

2 Jaar geleden had ik dit nog volstrekt "voor onmogelijk" gehouden. Nikon lukt dat (nog) niet. Canon, met "Dual Pixel", komt ook aardig mee.

Wat zijn de consequenties, die lenzen in 't hogere segment nu eenmaal hebben. En waar je meestal niets aan kunt doen.

* Door meer glas is de lens zwaarder. De 24-70 GM is dubbel zo zwaar als de f.4.

* De lens is nogal "dikbuikig". Kan problemen hebben met statieven. Maar dat is zeer goed oplosbaar.

* De lens heeft geen eigen stabilisatie. Maar dat wordt door de gebruikte camera, 7R mk2, prima opgevangen.

Alleen de A-6300 heeft geen eigen stabilisatie. Maar vind de combinatie van die 2, ook wat  "out of balans". 't Wil wel.

* De lens heeft 82 mm schroefdraad. In bijna alle gevallen zit je dan vast aan nieuwe filters.

Ik heb een B&W ND vario, en een Polarisatiefiler van 't zelfde merk. Kosten samen meer als € 500.--

Verloopringen dekken met de 82 mm, lang niet alles. Dus je zult je de 77 mm er naast moeten houden. 62-82 is er bijv. niet.

+ Kans op Vignettering.

* Niet alleen deze lens, maar vrijwel alle Sony lenzen, zijn stevig aan de prijs. Zeker t.o.v. Nikon en Canon.

Ik werk intussen voor fotografie en uiteraard video, uitsluitend op 16:9.

Bekijk alle foto 's op een monitor. Druk weinig af. Bij presentaties stoort het mij enorm dat landscape en portrait door elkaar worden gebruikt.

Alleen als een klant foto 's wil hebben, wijk ik uit naar 2:3.

Hierbij volgen wat foto 's die ik met de camera + 24-70 G Master gemaakt heb.

De 1e foto is bewust gecropt, om moire zo veel mogelijk te voorkomen. Er is nog iets zichtbaar, bij "Vosjacht" in de rijen stenen.

Instellingen waren: 58 mm resp. 87 mm / f. 10, om veel dieptescherpte te hebben - foto is van voor tot achter ragscherp

1/160 sec. om bewegingsscherpte uit te sluiten. ISO 100.

DSC00960 - resized.jpg

De 2e foto is uitsluitend het reclamebord van Bomert uitvergroot.

Zelfs een gecropte foto kun je uitvergroten tot in 't (bijna) oneindige. Dat ligt aan de combinatie 7R mk2 + 24-70 G Master.

Vooral aan rechte strepen (dus de letters) kun je zien hoe goed dit is.

DSC00960 - detail.jpg

De 3e foto is een "portrait" in full-frame, (uit een reeks voor een panorama) Daar zie je een behoorlijke hoeveelheid moire,

op 't pannendak van het havenmeester kantoortje. Daar liggen 15.000 pannen, een soort leien op. Dus garantie voor moire.

Verder ongelofelijk scherp, ondanks dat alle foto 's beneden de 5 Kb moeten zijn. Oorspronkelijk zijn ze vele malen groter.

DSC01109 - resized.jpg

De 4e foto. Exact dezelfde full-frame. Maar dan een uitvergroting. Vrijwel alleen het dak. Wat ik intutussen weet, is dat verkleinen van het aantal pixels de moire positief beinvloed. Verder akelig scherp. Ieder oneffenheidje in 't dak zie je.

DSC01109 - detail.jpg

Nu de 3 foto's van de eenden, die op de aluminium rand van 't balkonhek zitten. De jachthaven op de achtergrond.

Diafragma gewisseld van f. 2.8, naar f. 7.1 en toen naar f. 22. Je bent dus zeer goed in staat wat met je bokeh te doen.

Zeker op korte afstand. De eenden stonden 70 cm van de camera af.

f.2.8

DSC01142 - resized.jpg

f. 7.1

DSC01140 - resized.jpg

f.22

DSC01141 - resized.jpg

Nu een paar portretten van een lieve oudere dame. Mijn eigen vrouw. de 1e foto, gemaakt met de 24-70 f.4 is wat softer dan de 2e.

Bovendien was er weinig licht. ISO 16.800.

Leny - detail met 7R mk2 + 24-70 f.4.jpg

De 2e foto is gemaakt met de 24-70 GM. Die vind ik zelf absoluut te scherp. Een en al rimpel en kleine haartjes.

Heb deze foto bewust geplaatst, omdat ik hem niet goed vind. Maar dat is in photoshop zo te corrigeren.

De 90 mm macro lens, heeft die neiging ook.

Een jong model met een exelente huid, kun je prima fotograferen, maar je zit er gauw naast.

Leny - detail met 7R mk2 + 24-70 G Master.jpg

Dat het ook anders kan, bewijst deze foto. Uit de hand met 1/40 sec. f.8 en ISO 16.800 Ook geen echt jonge dame meer.

Foto gemaakt met "Eye focus". Die ogen knallen er uit.

DSC01050 resized.jpg

Er is bewust geen nabewerking gepleegd op de foto 's. Dat zou het beeld vertroebelen.

Het is veel meer geworden, dan de beschrijving van de 24-70 G Master. Dat besef ik mij terdege.

Maar hoop toch, dat u er wat aan heeft.

Er is niet gesproken over de videopnamen van deze lens.

Heb vanmorgen net een Shantykoor gefilmd.

Die film komt op YouTube.

Zal hem hier nog even bijplakken.

https://www.youtube.com/watch?v=keoQ3g0EI2Iideo is in full-frame opgenomen.

Voorkeuze shutterspeed 1/25 sec ( Had beter nog 1/50 sec kunnen zijn - had ik verkeerd ingesteld - maar film is wel goed geworden)

framerates 25 - met 100 Megabit - hoogste kwaliteit / ISO auto. 

AF-C - breed - dus automatische scherpstelling. En zoals je kunt zien is die de hele film correct.

Pannen gaat schokkerig. Ligt aan verkeerde foto-kop. Had video-kop moeten zijn. Die was niet voorhanden. Uitgeleend aan een vriend.

Weer was grotendeels zwaar bewolkt. Had nog geen B&W vario ND filter. Ondanks dat het nauwelijks zonnig was, stond de f.22 (groter is er niet)

vaak te knipperen. Dat duidt op overbelichting. Dus een ND filter zit er aan te komen. (Zaterdag gekocht bij de firma"Konijn")

Heb je bij filmen eigenlijk altijd nodig. Gelet op de lage sluitertijden.

Shantykoor stond in tent. Belichting dus niet altijd ideaal. Soms een tikkie aan de donkere kant. Soms enige overbelichting, die is te corrigeren.

En dat is dus gebeurd.

Microfoon is Sony ECM-XYST1M + Dead Cat. Zoom 6 was mede ingeschakeld. Maar gelet op goed geluid via Sony, niet gebruikt.

Maar Zoom 6, is nog net wat beter. Alles digitaal.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Intussen staat er op Sony rumors een filmpje, waarop men een G Master uit elkaar haalt.

Niet te geloven wat daar allemaal aan elektronika, naast alle "Glas" in zit.

Ben daar best van onder de indruk. 

profile.country.BE.title
Jacre.
Ontdekker

Heb de lens sinds vrijdag, heb er zondag foto's mee genomen aan zee en ben ook zeer, zeer tevreden van de resultaten. Body A7RM2 en de 24-70 F4 mag weg. Zou nog graag de 70-200mm f2.8 willen maar ga voorlopig nog wat met de F4 verder werken, alhoewel ik vrees dat ik ze niet veel meer ga gebruiken.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Jacre.

Fijn, dat jij ook tevreden bent met de lens. Ik heb de 24-70 f.4 direct ingeruild. Veronderstelde,  ze niet naast elkaar te gaan gebruiken.

Ben intussen compleet gewend, aan 't wat zwaardere gewicht van de f. 2.8. Zoals als gezegd, 7Rmk2 en 24-70 GM passen prima bij elkaar.

Heb hem ook al eens op de A-6300 gehad. Maar daar vind ik de balans wat zoek.

Ben vooral (nog steeds) onder de indruk van de geweldige prestaties.

Zowel bij video als fotografie.

Omdat ik de 24-70 mm, verreweg 't meeste gebruik, van alle lenzen, ben ik niet van plan de 70-200 f.4, in te ruilen voor een f.2.8.

Uiteraard is die beter. Maar gelet op 't veel mindere gebruik, zal ik dat niet gaan doen.

En optisch was de 70-200 f.4, al beter als de 24-70 f.4. Had minder vertekening in de hoeken.

Succes, en maak er mooie dingen mee.